Netherlands | Select other Country

Gratis levering

Houden uw spieren u 's nachts wakker?

Als u vaak last hebt van willekeurig en gevoelig samentrekkende spieren en niet goed slaapt, heeft dat misschien te maken met een tekort aan magnesium in uw voeding. Magnesium is van belang voor meer dan 300 enzymatische processen in het lichaam. Lees verder en ontdek dat dit mineraal ook invloed heeft op uw stressniveau.


Willekeurige spiersamentrekkingen en slaapmoeilijkheden zijn twee tekenen die erop kunnen wijzen dat u te weinig magnesium uit uw voeding binnenkrijgt. Die samentrekkingen kunnen variëren van irritante ‘zenuwtrekkingen’ van een ooglid tot gevoelige spanningen tijdens of na het sporten. Maar ze kunnen ook spontaan ’s nachts optreden, vooral in de kuiten of voeten.

Ongeveer 1 miljoen mensen in Nederland heeft regelmatig last van zulke nachtelijke verschijnselen. Bij (zwangere) vrouwen komt het vaker voor dan bij mannen, maar ook de leeftijd speelt een rol: bij mensen van boven de 65 heeft 30 tot 50 procent er zeker één nacht per week last van. Als u deze verschijnselen herkent, doet u er misschien goed aan om meer pompoenzaad, amandelen, donkere chocola of spinazie te gaan eten, allemaal goede bronnen van magnesium.

 

Hoeveel magnesium hebben we nodig?

De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) voor magnesium is door de Nederlandse Gezondheidsraad op 250-350 milligram voor vrouwen en 300-350 voor mannen vastgesteld. Maar volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) haalt zeker 20 procent van de volwassen bevolking in West-Europa de dagelijks benodigde inname niet.

Magnesium regelt meer dan 300 enzymatische processen in het lichaam
Een tekort aan magnesium kan zich behalve in spierspanningen ook in lusteloosheid, geprikkeldheid, migraine, zenuwachtigheid en tal van andere verschijnselen openbaren. Langdurig en ernstig gebrek kan zelfs hartkloppingen, chronische vermoeidheid, slapeloosheid, angst en depressiviteit met zich meebrengen. Dat een magnesiumtekort met zoveel verschillende symptomen gepaard kan gaan, komt doordat het mineraal meer dan 300 enzymatisch processen in het lichaam regelt, waarvan een aantal belangrijk is voor het normaal werken van zenuwen en spieren en voor een normaal psychologisch functioneren.
 

Hoe ontstaat een magnesiumtekort?

De belangrijkste oorzaak van een magnesiumtekort is ongezond eten. Voedsel op basis van veel geraffineerde koolhydraten, zoals producten die veel witmeel en suiker bevatten, leveren nauwelijks magnesium. Ook mensen die veel koffie en/of alcohol drinken kunnen meer behoefte aan magnesium hebben. We zweten het mineraal bovendien uit zodat sporters en mensen die zwaar lichamelijk werk verrichten een relatief tekort kunnen hebben. Ook bij emotionele of werkgerelateerde stress verbruiken we meer magnesium, zodat in zulke omstandigheden een tekort kan ontstaan. Ten slotte kunnen sommige medicijnen en de anticonceptiepil de opname van magnesium in het lichaam belemmeren.

Supplementen kunnen helpen
Als u vermoedt dat u niet voldoende magnesium via de voeding binnenkrijgt en/of niet op zoek wilt naar betere bronnen, dan kan een magnesiumsupplement een goede oplossing zijn.

BioActive Magnesium is een zuiver magnesiumcomplex met organische en niet-organische magnesiumbronnen voor optimale opneembaarheid en verwerkbaarheid in het lichaam. De bronnen zijn magnesiumcarbonaat, magnesiumhydroxide en magnesiumacetaat. Elke tablet bevat 200 milligram magnesium.
 

Lees meer over BioActive Magnesium

 

De watertest: het bewijs dat BioActive Magnesium wordt opgenomen

Gooi een tablet BioActive Magnesium in een glas water en kijk hoe die binnen een minuut oplost. Dat is uw garantie dat het supplement goed wordt opgenomen in uw maag. U kunt de watertest ook hier bekijken:
 

Bekijk hier de video